tel. 42-630-77-22 / kom. 790-50-70-80

Chirurgia stomatologiczna

Jest to dziedzina stomatologii zajmująca się operacyjnym leczeniem schorzeń jamy ustnej i okolic przyległych.

Do podstawowych zabiegów z zakresu chirurgii stomatologicznej zaliczamy ekstrakcje zębów. Jednak współczesna chirurgia stomatologiczna – korzystając z rozwoju nowoczesnych technologii diagnostycznych oraz innowacyjnych materiałów i narzędzi  – wciąż poszerza zakres swoich możliwości.

Obecnie w ramach chirurgii stomatologicznej przeprowadzane są zabiegi, które pozwalają na uratowanie zęba w przypadku niewłaściwie przeprowadzonego leczenia kanałowego lub też umożliwiają skuteczne wszczepianie implantów i leczenie zaawansowanych chorób przyzębia. Takie zabiegi, jak podniesienie dna zatoki szczękowej czy sterowana regeneracja kości stanowią, coraz częstszy etap leczenia implantologicznego. Resekcja wierzchołka korzenia zęba jest zabiegiem pozwalającym na usunięciu zmian okołowierzchołkowych przy jednoczesnym zachowaniu zęba.

Chirurgia stomatologiczna to również zabiegi plastyczne na kości, pokrywanie recesji korzeniowych, przeszczepy dziąsła, podcinanie wędzidełek warg oraz języka, terapia ortopedyczna złamań zębów, wyrostków zębodołowych szczęki i żuchwy.

Wskazania do operacyjnego usunięcia zatrzymanej ósemki

Jednym z najczęściej wykonywanych zabiegów chirurgicznych w gabinecie stomatologicznym jest ekstrakcja zębów mądrości, czyli trzecich zębów trzonowych. U większości pacjentów ósemki wyrastają w dość późnym wieku – zazwyczaj między 17. a 25. rokiem życia (bywa jednak, iż pojawiają się jeszcze później lub nie wyrzynają się wcale). Z racji anatomii zębów mądrości oraz utrudnionego do nich dostępu zachowawcze leczenie ósemek często okazuje się nieskuteczne lub wręcz bezcelowe. Zwłaszcza, iż zęby te bardziej niż inne są podatne na próchnicę  – często zdarza się, iż ubytek próchniczy pojawia się w ósemce wyrżniętej  zaledwie częściowo.

Wskazaniem do tego zabiegu są nieprawidłowo ułożone niewyrżnięte ósemki, które stwarzają ryzyko powikłań w postaci uszkodzenia sąsiednich zębów lub stłoczenia zębów w odcinku przednim.

Decyzję o ekstrakcji zatrzymanej w kości ósemki podejmuje dentysta po wnikliwej diagnostyce, umożliwiającej opracowanie prawidłowego i bezpiecznego dla pacjenta sposobu postępowania. Wywiad lekarski, szczegółowe badanie kliniczne, konsultacja z ortodontą (o ile występuje taka konieczność), a przede wszystkim skierowanie pacjenta na panoramiczne rtg zębów – to standardowe procedury poprzedzające zabieg.

Metody chirurgiczne wspierające leczenie kanałowe

Na chirurgię wierzchołkową w endodoncji składają się trzy podstawowe zabiegi. Są to: resekcja korzenia zęba, hemisekcja oraz radektomia. Leczenie chirurgiczne jest częstokroć dla pacjenta ostatnią szansą na uratowanie własnego zęba, nawet jeśli występuje w nim stan zapalny z nieodwracalnymi zmianami patologicznymi. Hemisekcja polega na usunięciu połowy zęba wraz z jednym z korzeni  i odbudowie pozostałej części za pomocą korony protetycznej.

Wskazaniem do przeprowadzenia zabiegu są zmiany zapalne okołowierzchołkowe, wykluczające dalsze leczenie zachowawcze.

Niekiedy hemisekcja jest również wykonywana ze wskazań periodontologicznych lub po pionowym złamaniu zęba bądź korzenia. Radektomia, podobnie jak hemisekcja, jest przeprowadzana na zębach wielokorzeniowych.

Sprowadza się do odcięcia i  usunięcia korzenia zębowego, który nie nadaje się już do odbudowy.

W Vinci Clinic wszystkie skomplikowane zabiegi chirurgiczne są wykonywane

w nowoczesnej i doskonale wyposażonej sali operacyjnej. Dysponujemy urządzeniem do komputerowego podawania znieczulenia

The Wand oraz do znieczulenia dokostnego Quicksleeper. Są to metody minimalizujące nieprzyjemne doznania związane

z podawaniem środka znieczulającego.

Pacjenci pytają, my odpowiadamy:

Jakie są objawy suchego zębodołu?

Każda ekstrakcja zęba jest postępowaniem chirurgicznym, w trakcie którego lub po którym może dojść do powikłań ogólnych lub  miejscowych.  Jednym z nich jest np. suchy zębodół, objawiający się silnym, rwącym bólem, który może promieniować aż do skroni. Oprócz dolegliwości bólowych częstym objawem suchodołu bywa również wysoka gorączka oraz ogólne osłabienie organizmu. Pusty zębodół rozwija się zwykle po dwóch-trzech dniach od przeprowadzonego zabiegu w wyniku infekcji bakteryjnej. Jeśli ból po wyrwaniu utrzymuje się przez 2-3 dni, należy niezwłocznie zgłosić się do stomatologa.

Jakie są inne powikłania po wyrwaniu zęba?

Niekiedy zdarzają się również stany zapalne lub zakażenia bakteryjne z ropnym wysiękiem. W przypadku tego typu komplikacji konieczna jest kuracja antybiotykami oraz utrzymywanie rany poekstrakcyjnej w czystości.

Na czym polega zabieg resekcji zęba?

Zabieg resekcji jest wykonywany w znieczuleniu miejscowym. Polega na wycięciu okienka w błonie śluzowej i odsłonięciu kości nad wierzchołkiem korzenia chorego zęba. Następnie dentysta usuwa zmienione chorobowo miejsca w wierzchołku korzenia, szczelnie zamyka kanał korzeniowy specjalnym wypełnieniem, a na koniec zszywa śluzówkę. Szwy są usuwane w kilka dni po zabiegu.

Z jakiego powodu przeprowadza się resekcję zęba?

Najczęstszym wskazaniem do przeprowadzenia resekcji jest zapalenie tkanek okołowierzchołkowych, do którego może dojść w przypadku niewłaściwie przeprowadzonego leczenia kanałowego.