tel. 42-630-77-22 / kom. 790-50-70-80

Stomatologia zachowawcza

Współczesna stomatologia zachowawcza dysponuje różnorodnymi metodami, które pozwalają na utrzymanie zębów w ich naturalnym kształcie. Jej głównym zadaniem jest leczenie próchnicy, będącej dziś najbardziej rozpowszechnioną chorobą zębów. Jednak w związku ze stopniem zaawansowania tej choroby stomatologia zachowawcza dzieli się na trzy ściśle powiązane ze sobą działy:
  • profilaktykę – której podstawowym celem jest zapobieganie powstawaniu próchnicy i paradontozy,

• kariologię – polegającą na leczeniu próchnicy prostej (nie powikłanej reakcją ze strony miazgi

• endodoncję – czyli leczenie zapalenia, martwicylub zgorzeli miazgi, które są następstwem nieleczonej próchnicy zębów.
Należy podkreślić, iż nowoczesna stomatologia zachowawcza jest mało inwazyjna, a jednocześnie odznacza się wysoką skutecznością. Daje pacjentom szansę na uratowanie zęba i odtworzenie jego naturalnego wyglądu. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technik leczenia oraz materiałów dentystycznych stomatolog może dziś zrekonstruować kształt, kolor, a zwłaszcza funkcję zniszczonych zębów, jednocześnie ograniczając do minimum doznania bólowe towarzyszące dotąd zabiegom stomatologicznym.

W naszej klinice oferujemy następujące zabiegi:

1. Bezbolesne leczenie próchnicy w znieczuleniu,
  2. Estetyczne wypełnienia światłoutwardzalne,
  3. Wypełnienia kompozytowe pośrednie typu inlay, onlay i overlay,
  4. Wypełnienia porcelanowe pośrednie typu inlay, onlay i overlay, wykonywane metodą CAD/CAM – Cerec,
  5. Dezynfekcję ubytków próchnicowych ozonem i PAD-em,
  6. Usuwanie próchnicy laserem i piaskarką abrazyjną, zamiast tradycyjnym wiertłem.

stan przed leczeniem                                                                 stan po leczeniu

Pacjenci pytają, my odpowiadamy:

Na czym polega leczenie próchnicy za pomocą abrazji powietrznej?

Abrazja powietrzna  polega na usunięciu zmiany próchnicowej za pomocą strumienia sprężonego powietrza wydostającego się z cieniutkiej dyszy. W strumieniu powietrza znajdują się drobinki tlenku glinu, które dokładnie i bezboleśnie ścierają chorą tkankę. Abrazja powietrzna pozwala na opracowanie ubytku bez użycia wiertła, nie towarzyszą jej odgłosy, które często przerażają pacjentów – nie ma drgań, wibracji ani specyficznego hałasu wydawanego przez  szybkoobrotowe wiertarki, emitujące tony o wysokich częstotliwościach. W czasie wykonywania zabiegu powstaje duża ilość pyłu, dlatego abrazji powietrznej nie przeprowadza się  u alergików oraz dzieci cierpiących na choroby układu oddechowego.

Jakie są konsekwencje nieleczonej próchnicy?

Nieleczona próchnica może mieć bardzo groźne następstwa. Najczęstszym powikłaniem jest stan zapalny miazgi, prowadzący do zgorzeli oraz zmian okołowierzchołkowych, takich jak ziarniaki, torbiele, rozlane zapalenie kości, ropnie i ropowice przestrzeni okołoszczękowych. Jednak niewielu pacjentów ma świadomość, iż próchnica może się też przyczynić do rozwoju wielu  poważnych chorób ogólnoustrojowych, takich jak zapalenie wsierdzia, choroba reumatyczna, kłębuszkowe zapalenie nerek, ropnie mózgu lub narządów miąższowych. W skrajnych przypadkach może nawet doprowadzić do posocznicy i wstrząsu septycznego (a więc stanów zagrażających ludzkiemu życiu).
Jak szybko rozwija się próchnica?

Szybkość rozwoju próchnicy  zależy przede wszystkim od stopnia higieny jamy ustnej.  W przypadku  pacjentów, którzy rzadko myją zęby, pozwalając na osadzanie się na nich płytki nazębnej, proces próchniczy rozwija się bardzo szybko. Czasami wystarczy zaledwie 6 miesięcy, aby próchnica przekroczyła granicę szkliwa i wniknęła w głębsze struktury zęba. Początkowo próchnica ma postać białej plamy, która z czasem przybiera brązową barwę. Ognisko próchnicy umiejscawia się z reguły w miejscach trudno dostępnych do oczyszczenia szczoteczką do zębów. Z czasem próchnica obejmuje szkliwo i znaczną część zębiny, powodując znaczny ubytek zęba. Na tym etapie mamy do czynienia z bardzo zaawansowanym stanem chorobowym, który wymaga specjalistycznego leczenia. W zależności od tempa rozwoju choroby wyróżniamy: próchnicę ostrą, zatrzymaną oraz przewlekłą. Aby nie dopuścić do nadmiernego rozwoju próchnicy, należy odwiedzać dentystę przynajmniej dwa razy do roku.