Ból zęba po leczeniu kanałowym

2022-10-04
Leczenie kanałowe – zwane również endodontycznym – to metoda pozwalająca ratować zęby bardzo mocno zainfekowane próchnicą, w których stan zapalny obejmuje silnie unerwioną miazgę. Niektórzy pacjenci skarżą się jednak na ból zęba po leczeniu kanałowym. Czy za każdym razem wymaga to ponownej wizyty u stomatologa? Na początek krótkie przypomnienie najważniejszych informacji dotyczących leczenia kanałowego. Otóż […]

Na początek krótkie przypomnienie najważniejszych informacji dotyczących leczenia kanałowego. Otóż miazga (nazywana przez pacjentów nerwem) to bardzo mocno unaczyniona i unerwiona tkanka łączna, wypełniająca koronę (miazga koronowa) oraz korzenie (miazga korzeniowa) zęba. Jej zadaniem jest m.in. odbieranie bodźców docierających do zęba oraz dostarczanie do niego tlenu i substancji odżywczych. Jeśli rozwijający się w zębie ubytek próchnicowy nie zostanie odpowiednio szybko wyleczony, bakterie mogą zainfekować najpierw miazgę znajdującą się w koronie, a później także w korzeniach zębów. Dla pacjenta jest to bardzo nieprzyjemna sytuacja – ból jest wyjątkowo silny, przenikliwy, pulsujący, często uniemożliwiający normalne funkcjonowanie. Leczenie kanałowe – zwane również endodontycznym – polega na usunięciu zainfekowanej miazgi z kanałów korzeniowych zęba, ich zdezynfekowaniu, szczelnym wypełnieniu odpowiednimi materiałami, a na koniec – na odbudowie korony zęba. Jeszcze niedawno leczenie kanałowe wiązało się z koniecznością kilku wizyt w gabinecie stomatologicznym, teraz – dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii i stomatologii mikroskopowej – istnieje możliwość przeprowadzania go podczas jednej wizyty.

Ból zęba po leczeniu kanałowym – możliwe przyczyny:

Czasami zdarza się jednak, że zamiast „zwykłej” ekstrakcji konieczne jest bardziej skomplikowane „chirurgiczne usuwanie” zęba. Zabieg też wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym, przy czym w jego trakcie stomatolog nacina tkanki miękkie w jamie ustnej i dopiero wówczas przy użyciu odpowiednich narzędzi odseparowuje ząb i usuwa go z jamy ustnej. Każdy taki zabieg wymaga zaopatrzenia za pomocą szwów.

„Chirurgiczne usuwanie” zęba wykonuje się w przypadku:

Leczenie endodontyczne pozwala w wielu przypadkach ratować zęby, które jeszcze kilkanaście lat temu byłyby kwalifikowane do usunięcia. Czasem zdarza się jednak, że niektórzy pacjenci uskarżają się na ból zęba po leczeniu kanałowym – jakie mogą być przyczyny dolegliwości utrzymujących się już po wyjściu z gabinetu stomatologicznego?

• Leczenie endodontyczne jest prowadzone w środowisku zapalnym – infekcja dotyczyć może nie tylko tkanek zęba, ale również tkanek sąsiednich. Jeśli mamy do czynienia z rozległym stanem zapalnym, dolegliwości nie muszą ustąpić od razu po wyjściu z gabinetu stomatologicznego. Zupełnie naturalny ból zęba po leczeniu kanałowym może utrzymywać się przez kilka-kilkanaście dni, przy czym powinien mieć coraz mniejsze nasilenie, wraz z ustępowaniem stanu zapalnego.
  • Leczenie endodontyczne nie jest obojętne dla tkanek zęba. Są one naruszane pod względem mechanicznym oraz chemicznym, m.in. poprzez kontakt z narzędziami endodontycznymi oraz substancjami stosowanymi do wypełniania kanałów. Utrzymujący się przez krótki czas ból zęba po leczeniu kanałowym może więc być efektem samej specyfiki zabiegu oraz wykonywanych w jej trakcie procedur, skutkujących podrażnieniem tkanek.
  • Zdarza się, że wykonujący zabieg stomatolog nie usunie całkowicie zainfekowanej miazgi z kanałów zębowych. Może się tak stać np. w przypadku zębów o nietypowym położeniu czy budowie kanałów – dotarcie do nich i ich odpowiednie oczyszczenie oraz wypełnienie może być bardzo utrudnione, a czasami nawet niemożliwe bez wsparcia mikroskopowego, a nie każdy dentysta pracuje przy użyciu takiego sprzętu. Jeśli z kanałów nie zostanie usunięta cała zainfekowana miazga, stan zapalny nadal się rozwija i wywołuje to u pacjenta ból zęba po leczeniu kanałowym. Wówczas konieczne jest tzw. re-endo, czyli powtórne leczenie endodontyczne.
  • Zdarza się również, że ból zęba po leczeniu kanałowym jest sygnałem rozwijającego się stanu zapalnego tkanek okołowierzchołkowych. Co ważne, początkowo może on nie dawać żadnych objawów, a dolegliwości bólowe pojawiają się nawet kilka miesięcy po zakończonym leczeniu endodontycznym. Dlatego nie należy dziwić się, jeśli dentysta zaleci diagnostykę RTG wyleczonego kanałowo zęba po kilku miesiącach – pozwoli to sprawdzić, czy w tkankach okołowierzchołkowych nie zachodzą niepokojące zmiany.

Ból zęba po leczeniu kanałowym – jak sobie radzić?

Ból zęba po leczeniu kanałowym można na szczęście złagodzić prostymi i bezpiecznymi metodami. Na pewno doraźnie pomogą doskonale znane leki przeciwbólowe, np. zawierające w składzie paracetamol czy ibuprofen, choć oczywiście ich stosowanie należy skonsultować z lekarzem lub farmaceutą. Nie zaszkodzi płukanie jamy ustnej ziołowymi naparami, np. z szałwii, która działa przeciwbólowo oraz przeciwzapalnie. A jeśli ból zęba po leczeniu kanałowym jest bardzo silny i nie przemija, towarzyszy mu uczucie ogólnego osłabienia czy podwyższona temperatura – należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza. Aby ograniczyć ewentualne powikłania bólowe leczenia kanałowego, w naszej klinice na pierwszym miejscu stawiamy dokładną diagnostykę (tomografia 3D oraz skuteczne metody znieczulania).

W Vinci Clinic leczenie kanałowe przeprowadzane jest z użyciem mikroskopu operacyjnego oraz ultradźwięków, jak również z wykorzystaniem lasera, co eliminuje do minimum ryzyko powikłań po leczeniu endodontycznym. Zapraszamy do kontaktu – https://vinciclinic.pl/kontakt/