Laserowe usuwanie blizn

Blizny, będące śladem po urazach, jakich pacjenci doznali w przeszłości, przypominają im często dramatyczne wydarzenie, jakie było przyczyną ich powstania, nierzadko szpecą, powodują dyskomfort, a w niektórych przypadkach utrudniają mobilność. Chirurgiczne, inwazyjne metody usuwania blizn wiążą się często z bólem, ryzykiem powikłań oraz dłuższym czasem rekonwalescencji. Równie dobre efekty leczenia zapewnia laserowe usuwanie blizn, jest przy tym nieinwazyjne, szybkie i komfortowe dla pacjenta – wiążą się z nim znacznie mniejsze dolegliwości oraz krótki czas powrotu do sprawności.

Zabieg usuwania blizn przy użyciu lasera Fotona

Laserowa eliminacja blizn polega na wprowadzeniu w skórę wysoko skoncentrowanej energii. Światło lasera z dużą precyzją, w ściśle kontrolowany sposób penetruje obszar blizny, powodując mikrouszkodzenia w skórze właściwej, bez naruszania ciągłości naskórka. Sprawia, że w obszarach poddanych laseroterapii następuje proces regeneracji i przebudowy skóry. Fibroblasty są pobudzane do produkcji kolagenu i elastyny, co poprawia wygląd i fakturę skóry w obrębie leczonej zmiany. O tym, czy będzie konieczność powtarzania tej procedury, decyduje m.in. głębokość i rozległość zmiany. Podczas zabiegu laserowego usuwania blizny nie ma potrzeby stosowania znieczulenia, ponieważ nie dochodzi do przegrzania skóry, a sam jego przebieg nie jest dla pacjenta niekomfortowy. Po przeprowadzonym zabiegu okolica poddana działaniu lasera jest zwykle zaczerwieniona, może wystąpić także jej większa wrażliwość. Dlatego wskazana jest pielęgnacja i stosowanie delikatnego kremu nawilżającego.

Jakie są przeciwwskazania?

Nie każdą bliznę można usunąć w sposób laserowy (o tym decyduje lekarz) i również istnieje wiele stanów, w których nie zaleca się przeprowadzania zabiegu laserowego usuwania blizn. Należą do nich:

• choroba nowotworowa,
  • choroby przewlekłe takie jak np. cukrzyca, łuszczyca, fotodermatozy, choroby autoimmunologiczne,
  • zaburzenia krzepnięcia krwi,
  • niektóre alergie i infekcje,
  • ciąża i karmienie piersią,
  • tendencje do powstawania bliznowców,
  • przyjmowanie antykoagulantów i izotretynoiny.
  • mocna opalenizna.

Jakie zalecenia po zabiegu?

Zabieg z użyciem lasera Fotona nie wymaga od pacjenta rezygnacji z pracy czy codziennych aktywności. Podstawowym zaleceniem jest pielęgnacja skóry w miejscu poddanym zabiegowi. Aby o nią prawidłowo zadbać, poleca się stosowanie płynów micelarnych do mycia oraz delikatnych kremów łagodzących. Należy wystrzegać się eksponowania skóry na działanie promieni słonecznych, a przy słonecznej pogodzie stosować krem z wysokim filtrem.