Dlaczego krwawią dziąsła?

2022-09-16
Krwawienie z dziąseł to bardzo częsta przypadłość, która ma swoją przyczynę w stanie zapalnym dziąseł. W zdecydowanej większości przypadków przyczyną krwawiących dziąseł jest nieprawidłowa higiena jamy ustnej. Kiedy oczyszczanie zębów jest nieprawidłowe, powoduje to stan zapalny dziąseł, a jednym z objawów tego zapalenia jest krwawienie. Bardzo często zapalenie dziąseł i ich krwawienie jest objawem zaburzeń […]

Krwawienie z dziąseł to bardzo częsta przypadłość, która ma swoją przyczynę w stanie zapalnym dziąseł. W zdecydowanej większości przypadków przyczyną krwawiących dziąseł jest nieprawidłowa higiena jamy ustnej. Kiedy oczyszczanie zębów jest nieprawidłowe, powoduje to stan zapalny dziąseł, a jednym z objawów tego zapalenia jest krwawienie. Bardzo często zapalenie dziąseł i ich krwawienie jest objawem zaburzeń ogólnoustrojowych w przebiegu chorób wątroby lub cukrzycy. Jeśli więc zauważymy u siebie tego typu problem, warto skonsultować się z lekarzem.

Na początek uspokoimy, że krwawienie z dziąseł nie zawsze musi być związane z rozwijającym się stanem zapalnym czy schorzeniami ogólnoustrojowymi. Zdarza się, ale niezmiernie rzadko, że krwawienie jest efektem urazów mechanicznych, np. używania szczoteczki do zębów o bardzo twardym włosiu, zbyt mocnego szczotkowania zębów, gryzienia bardzo twardych produktów albo nieprawidłowych nawyków, np. podgryzania długopisu podczas pracy. W takich sytuacjach nietrudno o mechaniczne podrażnienia i otarcia w obrębie dziąseł, które mogą skutkować również niewielkim krwawieniem. Jeśli sytuacje tego typu są sporadyczne i bez żadnych wątpliwości można je połączyć właśnie z określonym uszkodzeniem mechanicznym, nie wymaga to konsultacji z lekarzem. Oczywiście należy jednak ograniczyć lub całkowicie wyeliminować czynnik drażniący, czyli zaopatrzyć się w szczoteczkę z bardziej miękkim włosiem lub zmienić technikę szczotkowania. Trzeba bowiem mieć świadomość, że tego typu nawyki mogą skutkować nie tylko podrażnianiem dziąseł, ale również uszkodzeniami twardych tkanek zęba.

Krwawienie dziąseł – groźny objaw stanu zapalnego

Krwawienie z dziąseł niestety najczęściej jest efektem nieprawidłowej higieny jamy ustnej i rozwijającego się stanu zapalnego. Niedokładne oczyszczanie jamy ustnej sprawia, że na zębach i na linii dziąseł pojawia się osad nazębny (fachowo nazywany płytką nazębną lub bakteryjną), który nieusunięty już w ciągu kilku dni zaczyna się mineralizować i przekształcać się w kamień nazębny. Znajdujące się w nim bakterie wywołują stan zapalny, który objawia się właśnie krwawieniem dziąseł, ich bólem, zaczerwienieniem i obrzękiem. Krwawienie jest widoczne zwłaszcza podczas szczotkowania (krew wypluwana razem z pianą) oraz gryzienia twardych pokarmów. Można samemu przeprowadzić test zdrowotności dziąseł w czasie ogryzania jabłka – jeśli w miejscu nagryzienia jabłka są ślady krwi, to znaczy, że należy zgłosić się jak najszybciej do dentysty.

Stan zapalny dziąseł na wczesnym etapie rozwoju można na szczęście dość szybko wyleczyć. Stomatolog zaleci dokładną codzienną higienę jamy ustnej, profesjonalne oczyszczanie zębów z osadu i kamienia (zabiegi skalingu, piaskowania, polerowania i fluoryzacji), stosowanie odpowiedniej pasty do zębów, a także płukanek o działaniu przeciwbakteryjnym oraz przeciwzapalnym.

W przypadku przedłużającego się stanu zapalnego dziąseł dochodzi do zapalenia tkanek przyzębia, a w konsekwencji do nieodwracalnego zaniku kości wokół zębów. Dlatego też na pozór niegroźne krwawienie i zapalenie dziąseł stanowi ryzyko przedwczesnej utraty zębów.

Krwawienie z dziąseł – inne możliwe przyczyny

Krwawiące dziąsła mogą być objawem różnego rodzaju zaburzeń oraz chorób ogólnoustrojowych.

• Niedobory żywieniowe – krwawienie z dziąseł może być efektem niedoboru w diecie żelaza (anemia), witaminy C oraz witaminy K. Głównym źródłem pokarmowym żelaza jest mięso, witaminę C znaleźć można m.in. w papryce, natce pietruszki, porzeczkach i owocach cytrusowych, zaś witaminę K – w brokułach, szpinaku, ogórkach i jajkach.
  • Choroby wątroby – krwawiące dziąsła to jeden z objawów chorób wątroby, takich jak ostre zapalenie wątroby oraz marskość. Wątroba jest odpowiedzialna m.in. za produkcję substancji niezbędnych do prawidłowego krzepnięcia krwi – zaburzenia w jej pracy mogą skutkować właśnie krwawieniami z dziąseł.
  • Cukrzyca – choroba ta ma wpływ na stan zdrowia całego organizmu, w tym dziąseł, zwłaszcza jeśli nie jest odpowiednio regulowana. Wówczas u pacjenta rozwijać się może więcej bakterii tworzących płytkę nazębną, co skutkuje stanami zapalnymi dziąseł i występującym w ich przebiegu krwawieniami z dziąseł.
  • Zaburzenia krzepnięcia – to dość różnorodna grupa nieprawidłowości, cechująca się przedłużającym się samoistnym krwawieniem. Może ono przyjmować postać wybroczyn na skórze i błonach śluzowych, krwawień z nosa, dróg moczowych, dróg rodnych czy dziąseł.
  • Krwawienie z dziąseł u kobiet w ciąży – na skutek działania hormonów dziąsła stają się obrzęknięte, zaczerwienione i bardzo tkliwe (bolesne). Brak prawidłowej codziennej higieny jamy ustnej powoduje kumulację płytki bakteryjnej, która wywołującej stan zapalny i krwawienie.

Zauważasz u siebie krwawienie z dziąseł? Są zaczerwienione, obolałe, opuchnięte? Nie zwlekaj i umów się na wizytę w Vinci Clinic. Nasi stomatolodzy przeprowadzą diagnostykę, wdrożą odpowiednie metody leczenia i nauczą Cię, jak na co dzień dbać o stan zdrowia jamy ustnej. Zapraszamy -> https://vinciclinic.pl