Chirurgia stomatologiczna

To oczywiste, że obawiasz się „wyrywania” zębów – nikt nie czuje się komfortowo przed zabiegiem z zakresu chirurgii stomatologicznej. Na pewno słyszałeś też mniej lub bardziej prawdziwe historie o wyrywaniu zębów, np. ósemek. Ale mamy dla Ciebie dobrą informację: my nie „wyrywamy” zębów, tylko je usuwamy. A po zabiegu nasi pacjenci często pytają z niedowierzaniem: „Czy już po wszystkim?”. W Vinci Clinic stosujemy nowoczesne, a przy tym skuteczne metody znieczulenia, które zapewniają maksymalny komfort pacjenta podczas zabiegu oraz wysoką przewidywalność ekstrakcji zębów (także tych zatrzymanych). Do ciecia tkanek używamy lasera, stosujemy też bezpieczną i minimalnie inwazyjną metodę ekstrakcji zęba techniką ÖGRAM. Po zabiegu dziąsła szybko się goją, a nasz pacjent wkrótce zapomina, że kiedykolwiek miał usuwane zęby. Niezależnie od tego, jaki rodzaj zabiegu wykonujemy, komfort pacjenta w trakcie i po zabiegu jest dla nas najważniejszy. Właśnie dlatego w Vinci Clinic zabiegi chirurgiczne wykonujemy minimalnie inwazyjnymi metodami, z zastosowaniem najnowszych technik i narzędzi mikrochirurgicznych. Zawsze pracujemy w dużym powiększeniu przy użyciu mikroskopu lub lupy. Zastosowanie najnowocześniejszego lasera LightWalker (Fotona) gwarantuje precyzję i znakomite efekty atraumatycznego leczenia chirurgicznego.

Współczesna chirurgia stomatologiczna to nie tylko usuwanie zębów, ale również pełni ona ważną rolę w leczeniu interdyscyplinarnym. Vinci Clinic stosujemy nowoczesne technologie diagnostyczne (CBCT), innowacyjne materiały i narzędzia (laser), które pozwalają na leczenie operacyjne jamy ustnej i jej okolicy w sposób maksymalnie atraumatyczny.

Obecnie w ramach chirurgii stomatologicznej przeprowadzane są zabiegi w zakresie leczenia chorób przyzębia, jak i ratowania zęba po niewłaściwym leczeniu kanałowym (resekcja wierzchołka korzenia zęba). W przypadku wszczepiania implantów bardzo często istnieje konieczność sterowanej regeneracji kości lub podniesienia dna zatoki szczękowej (sinus lift).

Chirurgia stomatologiczna to również zabiegi plastyczne na kości, pokrywanie recesji korzeniowych, przeszczepy dziąsła, podcinanie wędzidełek warg oraz języka, terapia ortopedyczna złamań zębów, wyrostków zębodołowych szczęki i żuchwy.

Wskazania do operacyjnego usunięcia zatrzymanej ósemki

Jednym z najczęściej wykonywanych zabiegów chirurgicznych w gabinecie stomatologicznym jest ekstrakcja zębów mądrości, czyli trzecich zębów trzonowych. U większości pacjentów ósemki wyrastają w dość późnym wieku – zazwyczaj między 17. a 25. rokiem życia (bywa jednak, iż pojawiają się jeszcze później lub nie wyrzynają się wcale). Z racji anatomii zębów mądrości oraz utrudnionego do nich dostępu zachowawcze leczenie ósemek często okazuje się nieskuteczne lub wręcz bezcelowe. Zwłaszcza, że zęby te bardziej niż inne są podatne na próchnicę – często zdarza się, iż ubytek próchniczy pojawia się w ósemce wyrzniętej zaledwie częściowo. Wskazaniem do tego zabiegu są nieprawidłowo ułożone niewyrznięte ósemki, które stwarzają ryzyko powikłań w postaci uszkodzenia sąsiednich zębów lub stłoczenia zębów w odcinku przednim.

Chirurgia atraumatyczna – szybkie gojenie po zabiegu

Bezbolesna i bezstresowa chirurgia to nie tylko bezbolesny zabieg, ale również komfort pozabiegowy. Od lat rutynowo stosujemy fibrynę bogatopłytkową pozyskaną w bezpieczny sposób z Twojej krwi. Dzięki PRF (Platalet-rich fibrin) unikamy powikłań w postaci zakażenia rany. Zabieg ten pozwala również na szybką regenerację kości i zapobiega jej zanikowi. Wykorzystanie lasera w celu biostymulacji gojących się tkanek zmniejsza dolegliwości bólowe po zabiegu i przyspiesza regenerację kości i dziąseł.

Metody chirurgiczna wspierające leczenie kanałowe

Na chirurgię wierzchołkową w endodoncji składają się trzy podstawowe zabiegi. Są to: resekcja korzenia zęba, hemisekcja oraz radektomia. Leczenie chirurgiczne jest częstokroć dla pacjenta ostatnią szansą na uratowanie własnego zęba, nawet jeśli występuje w nim stan zapalny z nieodwracalnymi zmianami patologicznymi. Hemisekcja polega na usunięciu połowy zęba wraz z jednym z korzeni i odbudowie pozostałej części za pomocą korony protetycznej. Wskazaniem do przeprowadzenia zabiegu są zmiany zapalne okołowierzchołkowe, wykluczające dalsze leczenie zachowawcze. Niekiedy hemisekcja jest również wykonywana ze wskazań periodontologicznych lub po pionowym złamaniu zęba bądź korzenia. Radektomia, podobnie jak hemisekcja, jest przeprowadzana na zębach wielokorzeniowych. Sprowadza się do odcięcia i usunięcia korzenia zębowego, który nie nadaje się już do odbudowy.

W Vinci Clinic wszystkie skomplikowane zabiegi chirurgiczne są wykonywane w nowoczesnej i doskonale wyposażonej sali operacyjnej. Dysponujemy urządzeniem do komputerowego podawania znieczulenia The Wand oraz do znieczulenia dokostnego Quicksleeper. Są to metody minimalizujące nieprzyjemne doznania związane z podawaniem środka znieczulającego.

Często zadawane pytania FAQ

Na czym polega zabieg resekcji zęba?

Zabieg resekcji jest wykonywany w znieczuleniu miejscowym. Polega na wycięciu „okienka” w błonie śluzowej i odsłonięciu kości nad wierzchołkiem korzenia chorego zęba. Następnie dentysta usuwa zmienione chorobowo miejsca w wierzchołku korzenia, szczelnie zamyka kanał korzeniowy specjalnym wypełnieniem, a na koniec zszywa śluzówkę. Szwy są usuwane kilka dni po zabiegu.

Jakie są objawy suchego zębodołu?

Każda ekstrakcja zęba jest postępowaniem chirurgicznym, w trakcie którego (lub po którym) może dojść do powikłań ogólnych lub miejscowych. Jednym z nich jest np. suchy zębodół, objawiający się silnym, rwącym bólem, który może promieniować aż do skroni. Oprócz dolegliwości bólowych częstym objawem suchego zębodołu bywa wysoka gorączka oraz ogólne osłabienie organizmu. Pusty zębodół rozwija się zwykle po 2–3 dniach od przeprowadzonego zabiegu w wyniku infekcji bakteryjnej. Jeśli ból po wyrwaniu utrzymuje się przez 2–3 dni, należy niezwłocznie zgłosić się do stomatologa.

Jakie są inne powikłania po wyrwaniu zęba?

Niekiedy zdarzają się również stany zapalne lub zakażenia bakteryjne z ropnym wysiękiem. W przypadku tego typu komplikacji konieczna jest kuracja antybiotykami oraz utrzymywanie rany poekstrakcyjnej w czystości.

Z jakiego powodu przeprowadza się resekcję zęba?

Najczęstszym wskazaniem do przeprowadzenia resekcji jest zapalenie tkanek okołowierzchołkowych, do którego może dojść w przypadku niewłaściwie przeprowadzonego leczenia kanałowego.

Czy zabiegi chirurgiczne są bolesne?

Wszystkie zabiegi z zakresu chirurgii jamy ustnej przeprowadzane są w Vinci Clinic w znieczuleniu miejscowym. Aby jeszcze bardziej podnieść komfort naszych pacjentów i mieć pewność, że zabieg jest w 100% bezbolesny, stosujemy urządzenia, które podają znieczulenie w sposób kontrolowany i skuteczny (znieczulenie komputerowe).