Leczenie zębów w ciąży

Ciąża to szczególny okres w życiu każdej kobiety – zarówno pod względem emocjonalnym, jak i fizycznym. Zmiany, które następują wraz z przebiegiem ciąży, nie pozostają bez wpływu na zdrowie kobiety, a dotyczą one również zdrowia jamy ustnej.

Zmiany zachodzące w jamie ustnej kobiety ciężarnej

U większości kobiet pomiędzy 4. a 7. tygodniem ciąży występują nudności i wymioty, które mogą powodować uszkodzenie szkliwa, a tym samym zwiększać ryzyko próchnicy zębów. Ryzyko dotyczy także dziąseł – ze względu na zmiany hormonalne w organizmie kobiety (przede wszystkim estrogen) na początku drugiego trymestru pojawia się zapalenie dziąseł. Stają się one przerośnięte, opuchnięte, przekrwione, łatwiej ulegają zranieniu. Szczyt stanu zapalnego przypada zwykle na 8. miesiąc ciąży, następnie jego objawy się zmniejszają. Stan zapalny tkanek miękkich sprawia, że higiena jamy ustnej jest zwykle gorsza niż przed ciążą. W połączeniu z kwaśnym odczynem śliny oraz częstym podjadaniem przekłada się to na wzmożone namnażanie patogenów wywołujących próchnicę.

Czym może skutkować zły stan jamy ustnej ciężarnej?

Należy pamiętać, że próchnica de facto nie jest tylko chorobą zębów, ale ma wpływ na cały organizm. Bakterie mogą poprzez krwiobieg zainfekować inne narządy, mogą dotrzeć także do łożyska, co może skutkować przedwczesnym porodem i niską masą urodzeniową noworodka. Równie niebezpieczne mogą być skutki zapalenia dziąseł – z przeprowadzonych badań wynika, że zaawansowana próchnica nawet 8-krotnie podwyższa ryzyko przedwczesnego porodu. Zły stan zdrowia jamy ustnej może przyczynić się także do rozwoju cukrzycy ciążowej.

Jakie zalecenia dla ciężarnych?

Poprzez odpowiednio dobrane środki do pielęgnacji ciężarna powinna dbać o prawidłową higienę jamy ustnej. W celu ograniczenia ryzyka próchnicy zaleca się, aby kobieta wyeliminowała z diety słodycze oraz zrezygnowała z podjadania między posiłkami. Objawy zapalenia dziąseł pomogą ograniczyć odpowiednie preparaty, które złagodzą ból i stan zapalny. O ile to możliwe, przed planowaną ciążą należy wyleczyć zęby, a w jej trakcie co trymestr zgłaszać się do stomatologa na badania kontrolne. Wbrew panującej opinii, leczenie stomatologiczne, a nawet stosowanie odpowiedniego, nowoczesnego znieczulenia miejscowego nie ma wpływu na stan płodu. W okresie ciąży wskazana jest współpraca pomiędzy stomatologiem a prowadzącym ciężarną ginekologiem-położnikiem. W Vinci Clinic przywiązujemy dużą wagę do profilaktyki kobiet ciężarnych. Opieka stomatologiczna oferowana w naszej klinice obejmuje m.in.: zalecenia dietetyczne, instruktaż prawidłowej higieny jamy ustnej w czasie ciąży, a także leczenie próchnicy i zmian zapalnych przyzębia.