Leczenie stawów skroniowo-żuchwowych

Przyczyny problemów ze stawami skroniowo-żuchwowych

Powodów nieprawidłowego działania tak ważnego dla organizmu ludzkiego stawu, jakim jest staw skroniowo-żuchwowy, może być wiele. Do najczęstszych należą: różnego rodzaju wady i nieprawidłowości zgryzu, braki zębowe (przede wszystkim brak zębów tylnych), przeciążenia mięśniowe, bruksizm (zgrzytanie i/lub zaciskanie zębów), stres, artretyzm i inne zmiany zwyrodnieniowe, nieprawidłowa postawa, wady kręgosłupa, urazy jakim uległ pacjent (np. wypadki podczas uprawiania sportu, wypadki komunikacyjne).

Diagnostyka zaburzeń stawów skroniowo-żuchwowych

W celu postawienia prawidłowej diagnozy w naszej klinice przeprowadzamy szczegółowy wywiad, badanie manualne całego układu stomatogantycznego oraz wykonujemy obrazowanie RTG – w tym celu stosujemy badanie z użyciem niezwykle precyzyjnego narzędzia, jakim jest tomograf trójwymiarowy CBCT.

Leczenie stawów skroniowo-żuchwowych

W Vinci Clinic w pierwszym etapie leczenia stosujemy terapię z użyciem szyny. Ma ona za zadanie wyeliminowanie dolegliwości bólowych, które są najczęstszym powodem szukania przez pacjenta pomocy u stomatologa. Jednak w większości przypadków (około 90%) stosowanie szynoterapii usuwa tylko objawy, a nie przyczynę problemów ze stawami skroniowo-żuchwowymi. Dlatego w dalszej kolejności pacjent jest kierowany na leczenie z użyciem aparatów ortopedycznych (zmiana pozycji żuchwy wobec szczęki) oraz ortodontycznych (skuteczna i komfortowa dla pacjenta terapia z zastosowaniem systemu Invisalign). W ten sposób można doprowadzić do przebudowy układu stomatognatycznego i wyleczenia stawu skroniowo-żuchwowego.