Periodontologia

Schorzenia tkanek miękkich jamy ustnej, z którymi zmaga się duży odsetek pacjentów, to poważny problem, gdyż nieleczone prowadzą do utraty zębów i groźnych chorób ogólnoustrojowych. W Vinci Clinic doświadczeni lekarze zadbają o to, by nie tylko zatrzymać postępujący proces chorobowy, ale także go odwrócić, zapewniając Ci zdrowe i piękne dziąsła.

Jest to dziedzina stomatologii zajmująca się schorzeniami tkanek otaczających ząb, czyli przyzębia oraz chorobami błony śluzowej jamy ustnej. Problemy ze strony przyzębia manifestują się między innymi: zaczerwienieniem dziąseł i ich krwawieniem, obnażeniem szyjek zębowych i korzeni, zanikiem kości i rozchwianiem zębów, powstawaniem patologicznych kieszeni przyzębnych i wiążących się z nimi ropni przyzębnych, przykrym zapachem z ust i w końcowej fazie choroby utratą zębów. Leczenie chorób przyzębia wymaga wdrożenia odpowiednich zabiegów higienizacyjnych przeprowadzanych zarówno w gabinecie, jak i przez samego pacjenta w domu. Leczenie obejmuje również zabiegi chirurgiczne na tkankach przyzębia, mające na celu ich korzystne ukształtowanie, redukujące miejsca rozwoju chorobotwórczych dla przyzębia patogenów oraz utrudniających utrzymanie należytej higieny

Czy wiesz, w jaki sposób powstaje paradontoza?

Paradontoza jest wynikiem szkodliwego działania bakterii, które rozwijają na płytce nazębnej. Szkodliwe mikroorganizmy kolonizują także dziąsła, inicjując rozwój procesów zapalnych. Wywołują m.in. stan zapalny przyzębia i powiększenie się patologicznych kieszonek dziąsłowych. Z czasem doprowadzają do recesji (zaniku) dziąseł oraz odsłonięcia korzeni zębowych (paradontoza). Proces ten może skutkować rozchwianiem zębów, a nawet zanikiem kości.

Aby zapobiegać i leczyć wykonujemy:

• skaling nad i poddziąsłowy
  • piaskowanie
  • kiretaż otwarty i zamknięty
  • chirurgiczne wydłużenie korony zęba
  • gingiwektomię
  • korektę nawisających wypełnień stanowiących miejsce rozwoju patogennych bakterii
  • wypełnianie ubytków kostnych – sterowaną regenerację tkanek
  • szczegółowy instruktaż higieny jamy ustnej

Osoby cierpiące na choroby dziąseł i przyzębia są aż dwukrotnie bardziej narażone na ryzyko rozwoju choroby wieńcowej niż osoby nie cierpiące na podobne schorzenia?

Patogeny bytujące w chorym przyzębiu mogą przyczyniać się do rozwoju choroby Alzheimera. Enzym produkowany przez Porphyromonas gingivalis (bakteria powodująca chorobę dziąseł) stopniowo uszkadza neurony, zaburzając ich funkcjonowanie.

Najczęściej zapalenie przyzębia jest rezultatem braku higieny jamy ustnej. Istnieje jednak szereg czynników, które przyczyniają się do rozwoju tej dolegliwości. Są to tzw. czynniki niemodyfikowalne (wiek, rasa, płeć i genotyp) – niezależne od trybu życia oraz zachowań pacjenta. Natomiast do czynników modyfikowalnych, a więc takich, które zależą przed wszystkim od naszego postępowania, zaliczamy dietę, nikotynizm, nabyte choroby ogólne (zwłaszcza cukrzycę). Leczenie paradontozy trwa długo i wymaga od pacjenta dużej dyscypliny w utrzymaniu higieny.

Często zadawane pytania FAQ

Na czym polega kiretaż otwarty?

Na przecięciu dziąsła, a następnie na oczyszczeniu i wygładzeniu powierzchni korzeni zębowych.

Jakie dolegliwości mogą się pojawić po zabiegu kiretażu otwartego?

Po ustąpienia znieczulenia pacjent może przez kilka dni odczuwać pewien dyskomfort. Typowe dolegliwości pozabiegowe to niewielki obrzęk oraz przebarwienie wargi i/lub policzka, czasowa utrata czucia dziąsła w operowanej okolicy, a także niewielkie ilości krwi w ślinie. Bywa również, że przez kilka dni po zabiegu zęby wykazują dużą nadwrażliwość i silnie reagują na ciepłe oraz zimne napoje, a niekiedy wykazują tymczasową zwiększoną ruchomość.

Czym różni się kamień naddziąsłowy od poddziąsłowego?

Kamień naddziąsłowy charakteryzuje się szaro-kremowym kolorem. Najczęściej występuje na powierzchni korony zęba, zwłaszcza na powierzchni językowej dolnych siekaczy i powierzchni policzkowej górnych zębów trzonowych.

Natomiast kamień poddziąsłowy – o kolorze ciemnobrązowym – umiejscawia się głęboko w kieszonkach dziąsłowych (jest więc niewidoczny dla gołego oka). Ponadto jest zdecydowanie twardszy od kamienia naddziąsłowego i o wiele trudniejszy do usunięcia.

Czy istnieje jakiś związek między chorobami dziąseł a codzienną dietą?

Rzeczywiście, istnieją pokarmy, które wpływają negatywnie na stan naszych dziąseł, są to przede wszystkim napoje gazowane oraz produkty zawierające węglowodany. Jednak najbardziej negatywne działanie ma długotrwały niedobór witaminy C. Jej deficyt często się kończy zapaleniem przyzębia, a następnie utratą uzębienia.