Krwawiące dziąsła – przyczyny i objawy

2022-06-07
Krwawiące dziąsła to problem wielu pacjentów. W większości przypadków jest to spowodowane stanem zapalnym dziąseł, a ten najczęściej rozwija się wskutek zaniedbań higienicznych. Jeżeli zbyt rzadko lub nieprawidłowo szczotkujemy zęby, na ich powierzchni (również poniżej linii dziąseł) dochodzi do kumulacji płytki bakteryjnej i powstawania kamienia nazębnego. Dodatkowo dziąsła ulegają obrzęknięciu, a ponieważ są one mocno […]

Dodatkowo dziąsła ulegają obrzęknięciu, a ponieważ są one mocno ukrwione, stają się bardzo tkliwe i nawet najmniejsze podrażnienie, np. szczotkowanie, może skutkować krwawieniem. Bolesność dziąseł powoduje, że mycie zębów staje się dla pacjenta na tyle dyskomfortowe, że unika on szczotkowania lub robi to zbyt krótko, w sposób nieprawidłowy. Mamy wówczas do czynienia z mechanizmem błędnego koła, ponieważ niedostateczna higiena powoduje większą kumulację płytki bakteryjnej i bardziej nasilony stan zapalny.

Inne przyczyny krwawienia dziąseł

Krwawiące dziąsła mogą być objawem różnego rodzaju zaburzeń oraz chorób ogólnoustrojowych.

• Niedobory żywieniowe – krwawienie z dziąseł może być efektem niedoboru w diecie żelaza (anemia), witaminy C oraz witaminy K. Głównym źródłem pokarmowym żelaza jest mięso, witaminę C znaleźć można m.in. w papryce, natce pietruszki, porzeczkach i owocach cytrusowych, zaś witaminę K – w brokułach, szpinaku, ogórkach i jajkach.
  • Choroby wątroby – krwawiące dziąsła to jeden z objawów chorób wątroby, takich jak ostre zapalenie wątroby czy marskość. Wątroba jest odpowiedzialna m.in. za produkcję substancji niezbędnych do prawidłowego krzepnięcia krwi – zaburzenia w jej pracy mogą skutkować właśnie krwawieniami z dziąseł.
  • Cukrzyca – choroba ta ma wpływ na stan zdrowia całego organizmu, w tym dziąseł, zwłaszcza jeśli nie jest odpowiednio regulowana. Wówczas u pacjenta rozwijać się może więcej bakterii tworzących płytkę nazębną, co skutkuje stanami zapalnymi dziąseł i występującymi w ich przebiegu krwawieniami z dziąseł.
  • Zaburzenia krzepnięcia – to dość różnorodna grupa nieprawidłowości, cechująca się przedłużającym się samoistnym krwawieniem. Mogą one przyjmować postać wybroczyn na skórze i błonach śluzowych, krwawień z nosa, dróg moczowych, dróg rodnych czy dziąseł.

Krwawienie z dziąseł u kobiet ciężarnych

Należy również wspomnieć o ciążowym zapaleniu dziąseł, które jest spowodowane gospodarką hormonalną kobiety ciężarnej i pojawia się nawet u 3 na 4 ciężarne. Pierwsze objawy mogą być zauważone już w drugim miesiącu ciąży, a najbardziej nasilone są w I i III trymestrze. Ciążowe zapalenie dziąseł leczy się zachowawczo. Najważniejsza jest higienizacja, czyli oczyszczanie złogów i osadu nazębnego, również poniżej linii dziąseł (poddziąsłowo). Dzięki takiemu zabiegowi eliminuje się jedną z najistotniejszych przyczyn stanu zapalnego dziąseł, a mianowicie kamień i bakterie bytujące w przyzębiu.

Jak zapobiegać krwawieniu z dziąseł?

W naszej klinice stosujemy specjalne urządzenie Cavitron, które w sposób bardzo skuteczny, a zarazem niezwykle łagodny dla dziąseł i powierzchni korzeni zębów usuwa kamień poddziąsłowo, redukując stan zapalny dziąseł. Zabieg ten powinien być powtarzany przynajmniej dwa razy do roku, a w przypadku zaawansowanego stanu zapalnego i zdiagnozowanej paradontozy kontrola w gabinecie stomatologicznym i higienizacja powinna odbywać się co trzy miesiące. Niezmiernie ważne w każdym przypadku, a szczególnie gdy występuje zapalenie dziąseł, jest to, by pacjent dbał o poprawną codzienną higienę jamy ustnej. Szczoteczką z wyboru w przypadku bolących, obrzękniętych dziąseł jest szczoteczka soniczna. Jest ona bardzo skuteczna, a jednocześnie mało traumatyczna dla chorych tkanek przyzębia. Wskazane jest, by używać jej po każdym posiłku.

Zapalenie dziąseł (krwawienie) to groźna choroba

Nieleczony stan zapalny dziąseł w szybkim czasie przechodzi w stan przewlekły. Dochodzi wówczas do zapalenia przyzębia (czyli tkanek otaczających ząb, dziąsła, ozębnej, kości, cementu korzeniowego). W wyniku tego przewlekłego procesu zapalnego dochodzi do utraty przyczepu łącznotkankowego, uszkodzenia włókien ozębnej, a w konsekwencji zaniku kości wyrostka zębodołowego – wówczas ząb, pozbawiony podparcia kostnego, zaczyna się „ruszać”.

Nie od dziś wiadomo, że bakterie bytujące w chorym przyzębiu (Porphyromonas gingivalis) przyczyniają się do pogorszenia ogólnego stanu zdrowia. Enzym produkowany przez tę bakterię stopniowo uszkadza neurony, co w konsekwencji może prowadzić do rozwoju choroby Alzheimera. Stany zapalne przyzębia dwukrotnie zwiększają też ryzyko zawału serca i udaru. Uszkadzający wpływ bakteriemii i oddziaływanie na ścianę naczyń cytokin i mediatorów zapalnych skutkuje powstaniem blaszek miażdżycowych. W konsekwencji może to prowadzić do choroby niedokrwiennej serca, zawału serca, udaru niedokrwiennego mózgu oraz miażdżycy zarostowej tętnic kończyn dolnych.

Czy zauważasz u siebie krwawienie z dziąseł? Są zaczerwienione, obolałe, opuchnięte? Nie zwlekaj i umów się na wizytę w Vinci Clinic. Nasi stomatolodzy przeprowadzą diagnostykę, wdrożą odpowiednie metody leczenia i wskażą Ci, jak na co dzień dbać o higienę jamy ustnej. Zapraszamy -> https://vinciclinic.pl/kontakt/.